tisdag 9 oktober 2012

Ett möte som förändrar allt....

Jag är ingen bokmal! har svårt ibland att koncentrera mig när jag läser texter, det måste vara riktigt spännande och fånga mitt intresse nästan från första stund om jag skall läsa vidare - ja, jag är säkert inte ensam.


Min mamma är en lång och trogen kund hos Bonniers bokklubb och får varje månad en tidning med böcker att beställa. HON är däremot en bokmal, läser ca 3-4 böcker i månaden.... puh!
Hur som helst... nu svävar jag ut igen känner jag.... skall hålla mig till sak... en gång fick jag för mig att titta igenom tidningen när jag såg denna bok:

" Så länge jag minns " av författaren Petra Holst.


Så länge jag minns är en bok om kärlek i 40 talets Sverige och en bok som är svårt att slita sig ifrån. Iallafall för mig....
Jag har läst 3/4 delar av boken nu och vill inte att den skall ta slut!
Lika ofta som att man blir ledsen blir man glad och ibland känner jag att jag skulle kunna göra vad som helst för att få åka tillbaka i tiden och få gå omkring på 40 talet och bara observera,se min farmor som ung t ex. tänker på henne genom hela boken av någon anledning.
Jag föreställer mig 40-50 talet som ljust, rent med stora och öppna bostadsområden och parker där alla är glada och trevliga och går på dans varje helg! haha! jag inser att jag förmodligen skönmålar en hel del också...

82-åriga Signe lever ett alldeles vanligt pensionärsliv där det sällan händer något utöver det vanliga.
Varje dag går hon till konditoriet och köper en kaka till elvakaffet och ofta åker hon till minneslunden och pratar med sin avlidna man. En dag förändras allt.
På Hemköp möter hon sin ungdomskärlek Fabian. Det är bara det att han inte har förändrats ett dugg sedan 40 talet och han känner dessutom inte igen henne alls.....hela hennes tillvaro vänds upp och ner.

Signe tänker tillbaka på den magiska sommaren 1947 då hon träffade Fabian, konstnären som inte var som någon annan man hon tidigare har träffat. Han var snygg, " farlig " och levde ett spännande liv.

Hur skulle hennes liv har sett ut om det hade blivit hon och Fabian istället för Axel? Och hur kan han fortfarande vara så ung?!.....

Rekommenderas! 

Uppdatering 10 oktober 2012:  Åh herregud! jag har läst ut den, superbra bok! men... vad gör jag nu?....  : )

1 kommentar:

anci sa...

Vad bra med boktips!
Ska förresten kolla upp om den finns som ljudbok. Finns inget bättre än att lyssna på ljudböcker medan man sitter och ritar/tecknar :o)

Vad kul att du ska på HEM&VILLA-mässan i helgen!! Hoppas Nordic Design Collectives monter är intressant! :oD

Kram
Anci, MIRA MOLN