tisdag 18 oktober 2011

Kök

Renoveringstankarna är ständigt i spinn i skallen. Vi har sagt att vi skall ta en liten paus i renoveringen för närvarande men vi har båda idéer och tankar som man måste få utlopp för även i passiva tider.
Just nu ligger planeringen runt tvättstuga och kök. Min man tycker att köket är viktigast då det ligger honom närmast om hjärtat. Han gillar matlagning och hatar att vi har obefintligt med bänkyta och en gammal sliten spis som gör lite som den vill ibland.
Jag renoverar gärna köket också men för min del önskar jag mig innerligt en ny tvättstuga av en hel del olika själ! men mer om den senare....Skulle inte ha något emot ett kök från Byggfabriken, Kvänum eller för att inte tala om Apart som gör nyproducerade kök i gammal stil bl a Funkis med alla de moderna nödvändigheterna i tidstypiskt utseende. Dock blir det ganska stora hål i plånboken gissar jag utan att ha forskat i det hela allt för grundligt. Har hört att det finns som ett alternativ firmor som gör luckor till IKEA stommar vilket är ett plus. Sen är det ju inget fel på IKEA kök rakt av heller.
Att planerna blir till verklighet först våren 2012 är inget som hindrar idéerna, fantasin och samlandet till inspirationsbanken. Här är ett axplock av inspiration till mitt drömkök ( jag säger mitt då min man hellre går åt det modernare hållet men skam den som ger sig... vi viker inte många tum någon utav oss och det är först nu som vi börjar närma oss en plågsam kompromiss. Att försöka blanda modernt med funkis/retro/40,50-tal och samtidigt hålla en smakfull blandning kräver sin kvinna... och man....

Foto: Byggfabriken

Foto: Byggfabriken

Foto: Byggfabriken

Foto: okänd

Foto: Byggfabriken


Foto: Apart

Foto: Kvänum




Min mans ena önskemål är ett svart kök. Först ryggade jag tillbaka av ren och skär skräck men har börjat ta till mig detta lite mer nu, kanske kanske skulle det funka. Dock inga högblanka luckor! Där lägger jag in mitt veto direkt. Här är en bra inspirationsbild tycker jag... det är en liten blandning av funkis/retro, modernt och lite industrikänsla t om.



Foto: okänd




Hittade denna coola bild på Fixa&Dona. Modernt, Svart, Industri och Funkiskänsla. Lite mer attityd än allt det vita, håller jag på att ge med mig nu??

Visserligen inte svart men super fint ändå. Kvänum. Älskar dessutom Josef Frank tapeten till. Är dock inte så förtjust i det rutiga golvet som jag vet är passande men ändå...



Inga kommentarer: