onsdag 21 mars 2012

Trädgårdsdrömmar

Solen skiner och det är plusgrader! Våren närmar sig med stormsteg och jag känner hur det kliar i mina " inte på något sätt gröna men ack så nyfikna och intresserade " fingrar.....
Jag har som på alla andra områden när det gäller vår bostad många idéer som jag faktiskt också delar med min bättre hälft, " peppar peppar " !
Då jag inte är så bra på växter, varken när det gäller namn, utseende eller skötsel så har forskandet i hur man skulle kunna angöra en trädgård a la funkis pågått under en lång tid med många timmar framför datorn och internet.
Har kommit fram till att vi tillhör växtzon 2 vilket de flesta växter verkar acceptera? .... eller har jag fel?
Har hittat en hel del plantor som fallit mig i smaken dock endast på utseendet, så hur många av dessa som faktiskt passar in i växtzon 2 återstår att se.

Min Trädgårdsönskelista:
Buxbom
Buxbomshäck
Silverpäronträd 
Mörklila syrén antingen i trädform eller buske
Echeveria ( en slags stenväxt )
Svart viol
Svart tulpan
Bambu
Vildvin ( blir knallröd på hösten )
Ädelcypress ( kanske... )

Från vänster översta raden: Buxbom och Silverpäron, Svart viol, Bunkestarr " Old Gold ". Från vänster nedersta raden: Echeveria, Vildvin och Ädelcypress ( trädet ) Bilder: Hasselforsgarden och övriga nätet.

Vänster bild: Från Bergaform  Svart spaljé.  Höger bild: Bloggen Engsroom Buxbom i kruka
Bild Buxbomhäck från bloggen Katarinas trädgård
Gillar skarpt kombinationen av det svarta i trä och blommor tillsammans med det gröna! Stilrent, inte för " mormorsblommigt-plottrigt " och gärna ett tillägg av sten i olika former.... berg, grusgång, stenplattor.... mm.

Men... än är det ett litet tag kvar tills man kan köra spaden i marken.... tills dess...

  Trädgårdsdrömmarna fortsätter! .....

Inga kommentarer: