måndag 14 maj 2012

Duktiga vi! : )

Duktiga vi! - ja ibland får man faktiskt klappa sig lite extra på axeln.
SOM vi har slitit! och min snälla far har hjälpt oss även denna helg fre-sön.
Fredag kvällen firades med att börja forsla jord från den enorma jordhög på 6 kubik som dumpats på beställning vid grindstolparna. Hårt slit är en underdrift!
Vi hade sedan tidigare en stor betongskottkärra som jag knappt kunde rubba tom. Den fick maken ta. Sedan lånade vi en stor gammal gedigen skottkärra av min syster som även den var tung tom. Den fick pappsen ta. På JULA kunde vi köpa en skottkärra som var lätt som en fjäder för fjuttiga 149 kr ( ! ) som jag kunde använda! Visst, den klarar inte att köra sprängsten direkt men det klarar inte jag heller så den passade alldeles utmärkt till att forsla jord. Effektivitet mina damer och herrar!

En liten mur av sprängsten så att jorden stannar kvar. Här skall bambus sättas! Sedan var det bara att kånka sprängsten tills vi stupade för att fylla upp. En täck duk på sidorna för att separera jorden från trädäck. Den skall senare vikas över jorden.

Med hjälp av högtryckstvätten spolade jag rent berget från all mossa och jord!

Ett antal vändor med skottkärrorna senare.... " diket " är nu fyllt med ny näringsrik jord. Två stora jumbo bambus är planterade som en extra förlängning av kommande ribbstaket på trädäcket. Även en tjusig Magnolia med lila blommor har planterats. Lilla eken har blivit klippt och ansad från döda torra grenar.

Det som kommer hända härnäst, förutom lite fler växter, är att täck duken viks över jorden och dekorsten beställs.
Vi funderar på svartvit melerad sjösingel  från Stenbolaget , den minsta storleken 8-16. Vad tror ni om det?

Härlig öppen känsla! Åh vad jag längtar tills allt är klart med ribbstaket och dekorsten, växter mm
Jorden räckte även till att laga " såren " efter dräneringen vi gjorde november 2009.... ja, jag vet, det tog ett tag men samtidigt så har vi gjort så mycket annat. Skönt att kunna jämna ut gräsmattan och lägga på en hel del gräsfrön. Det börjar ta sig!

Väx lilla gräsmatta, väx!
Helhetsbild av tomten och det vi har hunnit med! En hel del kvar, men mycket vunnet! Jag är stolt över oss! : )

Skall nästan vara skönt att vara på kontoret nu i några dagar, men bara nästan....


1 kommentar:

Angelica Little Corner of Crafts sa...

Oj oj vad bra det blir!!! Ett kanonjobb gör ni! Kram!