fredag 23 augusti 2013

Ett stycke historia...

Jag har älskat den sedan min första lägenhet då den hängde i hallen. Extra stor modell var den också.
Tyvärr fick jag inte ta med mig den när jag flyttade...
Några boenden har passerat sedan dess och i ingen utav dessa fanns det tillräckligt med plats i hallen eller så passade den inte in helt enkelt.
Tills nu....

Vad skulle kunna passa bättre i vår hall i vårt funkishus från 1937 än just hatthyllan Nostalgi designad av Gunnar Bolin 1937?
Jag har letat på blocket och på loppisar men inte hittat just en så pass stor modell som den jag hade tidigare och som skulle passa så bra just i vår hall.

Men så hittade jag Essem Design . De nyproducerar dessa vansinnigt snygga hatthyllor till vilken längd du önskar. Dock sker försäljning via återförsäljare. Jag köpte vår genom Byggfabriken där jag också kompletterade med fler ankarkrokar och med fyra stycken hattkrokar.

Och såhär blev resultatet! Vi tycker båda att den passar fin fint ihop med tapeten Ypsilon från Boråstapeter designad av Arne Jacobsen.

Historien bakom hatthyllan Nostalgi:


Gunnar Bolin föddes 1919 i småländska Andertorp. Tidigt i karriären förstod Bolin att han inte ville ta över familjens jordbruk. Han startade istället ett eget metallgjuteri.
Med sin småländska envishet och sin känsla för form lyckades Bolin bli framgångsrik inom sitt område.
Hatthyllan Nostalgi ritades 1937. Hyllan har kommit och gått genom decennierna, men är idag en klassiker i svensk möbelhistoria.
Konsolerna tillverkas nu som då av återvunnen aluminium som sätts ihop med rundstavar i trä, krom eller aluminium.
Nostalgi kan förlängas med hjälp av en mittkonsol och på kan på så sätt bli hur lång som helst.
Hattkrokarna är inte bara snygga utan fyller även idag en funktion trots att man kanske inte använder hatt så mycket. Tänk hur glad din mössa blir efter en promenad från tåget i snöstorm eller regn när den hängs upp på en hattkrok och torkar på nolltid!


Trevlig helg!
/ L

4 kommentarer:

funkishus sa...

Ja, den hatthyllan var riktigt snygg.
Det måste jag erkänna.

Lisa sa...

Hej,

Är det hatthylla funkis eller deco?

Mvh
Lisa

Funkisbloggen och www.inredum.se - inredning på nätet... sa...

Lisa - På Essem Design heter den bara Nostalgi men på Byggfabriken är det den som heter Funkis. Skillnaden är utseendet på konsolerna.
: )

Lisa sa...

Toppen, tack för svar! :)